کاتالیستهای مبتنی بر فلزات غیرگرانبها ممکن است سبب آلودگی هوا شوند

مدیر فنی آزمایشگاه شیمی و کاتالیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: کاتالیستهای مبتنی بر فلزات غیرگرانبها در حال رشد هستند که اینگونه کاتالیستها با وجود اینکه الزامات محیط زیستی را پاس میکنند اما ممکن است بعضا در آینده منجر به انتشار آلایندههای دیگری شوند.
به گزارش دیده بان طبیعت و به نقل از ایرنا؛ برزین کوپایه با اشاره به الزامات جدید استانداردها به تحلیل تحولات و چالشهای پیش روی صنعت کاتالیست پرداخت و اظهار داشت: به تازگی صنعت کاتالیست با چالشهای متعددی مواجه است که به الزامات جدید استانداردها و فشارهای محیط زیستی پیوند خورده است.
کوپایه افزود: با توجه به نیاز به کاهش آلایندههای ثانویه و شناسایی آلایندگیهای جدید، قطعهسازان با چالشهای زیادی در طراحی و تولید کاتالیست ها رو به رو هستند. الزامات جدید، به ویژه در استاندارد ملی کاتالیست خودرو (استاندارد ۲۳۲۱۲)، مستلزم توسعه کاتالیستهایی است که بتوانند در برابر گوگرد و سایر عوامل آلاینده مقاومت کنند.
مدیر فنی آزمایشگاه شیمی و کاتالیست ISQI، به روند نوآوری در طراحی و تولید کاتالیستهای بهینه نیز اشاره کرد و ادامه داد: میتوان گفت استفاده از نانوکاتالیست ها میتواند میزان مصرف pgm یعنی فلزات گرانبها در کاتالیست به مقدار خیلی زیادی کاهش دهد و در راستای کاهش هزینههای تولید به مقدار قابل توجهی موثر عمل کنند.
وی همچنین هشدار داد: کاتالیست های مبتنی بر فلزات غیرگرانبها در حال رشد هستند که اینگونه کاتالیستها با وجود اینکه الزامات محیط زیستی را پاس میکنند اما ممکن است بعضا در آینده منجر به انتشار آلایندههای دیگری شوند که د رحال حاضر به دلیل کماهمیت بودنشان کنترل نمیشوند. بنابراین اگر طراحی و مسیر کلی به سمتی سوق پیدا کند که به خاطر کاهش هزینهها، به سمت کاتالیست هایی متشکل از مواد غیرگرانبها و کاهش فلزات گرانبها به بهویژه رودیوم حرکت کنیم، این مشکلات در آینده پدید خواهد آمد.
کوپایه در ادامه تأثیر الزامات جدید زیستمحیطی بر تولید و عملکرد کاتالیستها را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد: قطعا استانداردها و الزامات جدید، بر تولید و عملکرد کاتالیستها تاثیر خواهد گذاشت. چه بسا که این استانداردها در حال حاضر بسیار سختگیرانهتر از گذشته هستند و حتی خودروسازان نیز استانداردهای سختگیرانهتری را در مورد پیرسازی و بقیه آزمونها به قطعهسازان الزام میکند.
در مورد جدیدترین نوآوریها و بهبودهای صورت گرفته در طراحی مبدلهای کاتالیستی، کوپایه استفاده از نانوکاتالیستها و تأثیر آن بر کاهش آلایندگی را برشمرد و افزود: یکی از مهمترین نوآوریها در طراحی مبدلهای کاتالیستی استفاده از نانوکاتالیست ها است که نه تنها حجم کاتالیست را کاهش میدهد، بلکه میزان فلزات گرانبها را نیز به حداقل رسانده و علاوهبر آن عملکرد و دوام بسیار بیشتری نسبت به کاتالیستهای معمولی دارد. در ایران هم شرکتهایی هستند که در این زمینه شروع به اخذ تاییده و گرفتن گواهی دانشبنیان درجه یک کردند. مانند ایران دلکو که با دریافت تاییدیههای لازم، موفق به کسب دانشبنیان درجه یک در زمینه تولید کاتالیستهای بهینه شد.
مدیر فنی آزمایشگاه شیمی و کاتالیست در مورد نقش آزمونهای تخصصی کیفیت و عملکرد کاتالیستها در کاهش هزینههای تولید و افزایش بهرهوری صنعت خودروسازی اینگونه پاسخ داد: در حال حاضر نمیتوان میزان دقیقی را برای سنجش مورد مطرح شده، تعیین کرد اما نقش ما به عنوان تنها مرکز بیطرف در اندازهگیری تستهای مرتبط با کاتالیست میتواند در این زمینه بسیار راهگشا عمل کند. چرا که ما به عنوان یک دستگاه بیطرف، که هم از جانب خودروساز و هم از سوی قطعهساز مستقل هستیم، میتوانیم در قالب یک معیار مشخص در پایان دادن دعوای چندین و چند ساله بین قطعهسازان و خودروسازان ایفای نقش داشته باشیم و در جایگاه یک مرجع مشخص و مورد اعتماد محیط زیست، وارد عمل شویم و در مورد عملکرد و میزان فلزات گرانبها در کاتالیست با اعدادی قابل استناد و دقیق، اظهارنظر کنیم.
کوپایه به همکاریهای انجام شده با سازمانهای محیط زیست و دانشگاه ها در انجام پروژههای مختلفی چون توسعه کاتالیست های جدید و پایدار اشاره کرد و ضمن ابراز امیدواری از این روند، آن را مسیری برای همسویی صنعت کاتالیست ایران با حفاظت از محیط زیست خواند.
به گزارش ایرنا، کاتالیزور یا کاتالیست خودرو یک قطعه بسیار مؤثر در کاهش آلودگی هوا، به ویژه در فصل زمستان است. این قطعه به منظور فیلتر کردن آلایندهها روی اگزوز خودرو نصب میشود. وظیفه اصلی اگزوز، حذف گازهای سمی تولیدی در سیلندر موتور است و کاتالیزور با تقسیم تلاش برای کاهش دما، آلایندههای صوتی و آلودگی هوا، در این فرآیند نقش دارد. اگرچه این قطعه به تنهایی همه آلایندهها را جذب نمیکند، اما بسیاری از آنها را تا ۹۰ درصد فیلتر میکند. این نکته حائز اهمیت است زیرا استفاده نادرست یا عدم استفاده از کاتالیزور میتواند باعث افزایش پنج برابری آلودگی هوا شود.